Hvorfor er raske nettsider viktig?
Vi har blitt vant til raske internetthastigheter overalt. Kilobytes føles unødvendig å bry seg om. Denne artikkelen gir deg allikevel et par argumenter for hvorfor det kan være verdt å fokusere på.
Problemet med mange av dagens nettsider
Etterhvert som folk får bedre netthastigheter, blir både utviklere og nettsideleverandører (og forsåvidt sluttkunder) bortskjemt, og fokuserer mindre på dette. En side på 10mb høres med dagens dataplaner og fiberhastigheter ut som null problem (for noen), mens det for 10-20 år siden var fullstendig krise.
Dette er noen av våre tanker om hvorfor fokus på hastighet kan lønne seg:
- Alle kunder er ikke nødvendigvis i Norge og på godt nett.
Nordmenn liker å reise. Og kanskje har du også kunder fra utlandet? I tillegg er det noen relativt viktige roboter som måler sidehastigheter fra hele verden. - Kunder verdsetter merkevarer med raske nettsider høyere.
- Selv for kunder med godt nett er det et ekstremt konkurransefortrinn å være hakket raskere.
Man tenker kanskje at siden nettsiden er oppe innen 800 millisekunder er det ingen som er så utålmodige at det er et problem, men statistikk fra f.eks Amazon viser at hvert 100ms med lenger lastetid fører til 1% færre salg (Kilde: Greg Linden, Amazon). Det kan være ganske betydelige summer. Yahoo har også rapportert at 400ms tregere side fører til 5-9% mer brukerfrafall innen siden er ferdig lastet (Kilde: Nicole Sullivan, Yahoo!). - Mennesker er ekstremt sensitive til hvor snappy en nettside er
Tenk på det som hvor flinke mennesker er på å danne førsteintrykk av nye mennesker. Som Malcolm Gladwell sier i sin bok Blink: “There can be as much value in the blink of an eye as in months of rational analysis.” Sekunder er altså slow motion. Ikke undervurder millisekunders viktighet. - Du føler din egen nettside er rask, men har du målt?
Hva er dine ambisjoner og dine konkurrenters ambisjoner? Er du fornøyd med å vake i samme territorium som andre middels raske sider, eller ønsker du å dra konkurransefordel av å være den som er hakket mer snappy? Det kreves isåfall som regel litt mer trimming av pageload enn man tror. Ønsker du å være "passe god", eller vil du skille deg fra resten ved å ta noen steg lenger? - Miljøvennlighet er vel også litt viktig?
Hvem ønsker vel ikke å ha et bærekraftig fokus i sin virksomhet, og jobbe aktivt med både å redusere utslipp relatert til egen bedrift, samt fronte sunne verdier og et fokus på å ta tak der andre ikke bryr seg?
Det har seg slik at tyngre nettsider krever mer dataoverførsel både fra egne servere, og for sluttkunder. Aktive servere som sender mye data, krever mye strøm. (Går forresten dine servere på fornybar energi?) Sluttkunders datamaskiner/tablets/telefoner bruker mer strøm på å prosessere tunge sider, og bruker mer data fra sine nettleverandører som videre krever mer strøm (kjedereaksjon).
Det er selvfølgelig lett å skyve dette under en stol og tenke at det er større problemer å løse enn dette, men det samme kan mange mene om at plastikksugerør ble ulovlig. Dette har vel minimal betyrning i det store bilder? Eller er det akkurat i alle små grep man kan ta at store forskjeller faktisk ligger? Vi tror på sistnevnte. All innsats rettet for bærekraftige retninger er en god innsats mener vi, og mest sannsynlig støtter det opp både mot din bedrifts både lang- og kortsiktige strategi og målsetninger.
Så hva må jeg gjøre?
Først og fremst må du få oversikt over statusen på egen side. Ingen er perfekte, og dette er en kontinuerlig jobb og ikke en avhukingsboks som kan krysses av med noen raske utviklertimer.
Ofte ligger mye sidehastighetsoptimaliseringer i spillerommet mellom markedsføringsbehov og brukervennlighet. Gjennomsnittlige nettsider i 2021 har tracking scripts fra både Facebook, Google og gjerne skjermopptakstjenester e.l. Dette er ofte viktige verktøy for å videreutvikle nettsider, men det må også vurderes sterkt akkurat hvor kritisk det er, og til hvilken pris.
Videre er det vanlig å legge inn "render blocking" scripts. Dvs. at scriptet MÅ lastes inn før resten av siden dukker opp. Gode alternativ kan være å begynne å laste siden uten, og heller komme med tracking i etterkant (dersom det blir tid til dette). Dette risikerer at man ikke får 100% data inn (som tracking-selskap ikke liker), men gir en vesentlig bedre opplevelse for kunder. Er dette et kompromiss din markedsavdeling er villig til å ta? Her kan altså ikke utviklere ta alle valg selv, men ting må diskuteres og vurderes i fellesskap.
80% regelen
Man kan relativt fort komme opp på et 80% "godt nok for mange" scenario med sin nettside, men de siste 20%'ene tar som regel like lang tid og innsats (eller mer) enn de første 80%. Det er viktig å ha visshet om dette i diskusjoner med utviklere og leverandører. Det som kan virke som små oppgaver er ikke alltid helt slik man tror.
F.eks er det veldig enkle grep å ta for å sørge for at bildene en webredaktør legger inn på 20MB automatisk blir komprimert ned til 1MB og fortsatt ser nærmest like bra ut. Altså har man enkelt forbedret størrelsen på initiell load med 19mb, og sikkert gått fra pagespeed-rankings på blorødt nivå til gult nivå. I disse faser kan man gjøre store grep på enkle vis, og komme langt på vei. Men så fort du begynner å vake rundt 80%-grensen, og de fleste vanlige grep er tatt, er ikke lenger løsningen å bare "komprimere" ting mer. Det forringer kvalitet på f.eks bilder og video og annet på nettsiden, og det har mange andre problemer i seg selv. (pikselerte produktbilder selger dårlig)
Altså må man eksempelvis tenke fundamentalt annerledes om hvordan bilder blir vist for å gå videre opp i resultatene. Det kan f.eks lages spesialtilpassede størrelser av bildet som er optimalisert for sluttbruker sin device, og det kan brukes mer moderne bildeformater med ny komprimeringsteknologi (WebP e.l.) og det kan brukes CDN-nettverk for å levere bilder nærmest mulig sluttbruker. Samtidig kan man implementere smart "caching" slik at ressurser allerede lastet tidligere ikke lastes igjen. Dette er bare en håndfull grep som kan tas, men poenget forblir at den enkle løsningen som bærte store frukter i tidligere faser ikke lenger vil være løsningen for å komme enda stegene videre. Dermed må du ha i bakhodet både hva gjelder budsjetter og tidslinjer at om du vil gjøre noe *ordentlig* godt, må du være forberedt på innsatsen som kreves.
Hvordan skiller Vasser seg fra andre leverandører?
Vi sikter høyere enn "godt nok". Vi går de ekstra stegene, fordi vi mener det er verdt det både for kunden (som bør få bedre resultater på investeringen), for vår egen del (godt håndverk er givende, og gjør oss glade å jobbe med) og viktigst av alt sluttkunden som vil oppleve de aller beste og mest effektive nettsidene og få glede av dette.
Vi vet at vi ikke er perfekte, og det er ikke mulig på alle prosjekt å tøye strikken like langt som andre, men vi etterstreber å høyne nivået på hvordan og hvor raske nettsider bør være, og at fremgang ikke betyr å lene seg på nyere og raskere internettlinjer, men å ta ansvar for absolutt alle kunder, også de som ikke sitter på fiber!