3 gode grunner til at selskapet burde ha en egen nettløsning
Hvorfor egen nettløsning? Det er stort fokus på digitale løsninger om dagen, og noen av de største selskapene i verden er nå digitale plattformer. Det er lett å forstå at nettbutikker gjør det bra, men ikke undervurder verdien av en god nettløsning selv om du ikke selger varer eller tjenester på nett. Her er tre gode grunner til at du burde ha en egen nettløsning.
1. Eierskap til eget innhold på egen nettløsning
Store aktører lever av data i store mengder. De vil ha deg som bruker til å være på deres plattform lengst mulig slik at du legger igjen mest mulig spor og ser mest mulig av innholdet de sitter på. De vil ha mest mulig informasjon om ditt selskap også. Slik kan de ha enda mer kontroll og tilby enda mer innhold. Forståelig nok, dette er deres forretningsmodell.
Hva om ditt selskap bruker en av disse aktørene sine plattformer til å legge ut innhold, unikt innhold som ikke ligger andre steder. Hva om denne aktøren i fremtiden plutselig bestemmer seg for endre på sin forretningsmodell, blir kjøpt opp eller det kommer konkurrenter som tar over markedet. Hva skjer med ditt innhold da? I verste fall kan alt ditt selskap har publisert på plattformen bli borte. Det er ikke så mange som tenker over det, men det kan bli en realitet.
Hvorfor er det da viktig å ha en egen nettløsning, hva har det med denne problemstillingen å gjøre? Jo, hvis du tar kontroll over egne data helt fra starten av og bygger opp din nettløsning som en informasjonskilde for ditt selskap. Da har du 100% eierskap til alt du skriver og legger ut. Så deler du artikler du selv har eierskap til fra egen nettside i de kanalene du vil bruke for å nå ut til din målgruppe. På denne måten beholder du kontroll over alt selskapet kommuniserer og du skaper mer trafikk til din egen side. Kanskje du en gang i fremtiden vil få bruk for det du bygger opp av innhold. Da vil ingen ting gå tapt, du vil alltid stå som kilde og nettsiden vil oppfattes som større og mer troverdig. Økt interesse, gir økt verdi, som gir flere muligheter.
2. Merkevarebygging på egen nettløsning
Med en egen nettløsning vil du ha et sted med full kontroll over din merkevare digitalt. På nettsiden din finnes det ikke støy fra andre aktører eller plattformer. Du trenger ikke tilpasse deg ferdige maler, fonter eller farger som tilhører en annen aktør. Alt er ditt og du bestemmer. Har du fått designet en god visuell identitet eller har planer om å investere i en? Da er det like viktig at denne blir godt implementert i nettløsningen. Om den ikke blir det, kan man fort bli oppfattet som lite troverdig og miste tillit hos kunder. Det kan også være flere faktorer som er med på å avgjøre dette, som for eksempel tekst, innhold og bildebruk. Men, tenk på det. Er din visuelle identitet implementert godt på din nettløsninger?
3. Nettløsningen din stenger aldri
Med alle digitale muligheter og kanaler som finnes i dag, klarer man ikke å styre merkevaren i like stor grad som før. Den lever sitt liv der ute i sosiale medier og andre steder. Men i søkeresultatet kan du ta grep. Der kan du sørge for at du har en nettløsning som er optimalisert for organiske søk (ubetalte søk). Kommer du høyt opp på resultatlisten innhold fra din nettløsning, er det stor sjans for at din målgruppe ser deg og trykker seg inn på din nettløsning. Da ønsker du de velkommen til din verden, for nettløsningen har jo du full kontroll over. Om siden også er optimalisert i forhold til ønskede konverteringer, vil det være stor sjanse for at du lander opptil flere henvendelser eller oppdrag, selv når du sover. Nettløsningen din, den stenger aldri ;-
Når du først investerer i en egen nettløsningen, da må du også samarbeide med en god leverandør som benytter en god publiseringsløsning.
Kontakt Vasser
Stig Taftø
Senior designer
Mobil 93028905
E-post stig@vasser.no